Konkurrence
Digitale Platforme
Digitale platforme har fået stor betydning for dansk erhvervsliv og forbrugernes hverdag. Derfor arbejder Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen særligt for, at markeder med digitale platforme er velfungerende.
-
Platform to Business
-
Digital forbrugeradfærd
Vi møder platformene, når vi handler på nettet, både som køber og sælger. Platformene øger produktudvalget, og gør det nemmere for forbrugerne at sammenligne produkter og priser.
For virksomhederne giver platformene mulighed for, at nå ud til helt nye kundegrupper.
Ofte følger der nye forretningsmodeller med de digitale platforme, og udviklingen går stærkt. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen udarbejder analyser og fremlægger anbefalinger til, hvordan de gode tiltag kan understøttes, og markedsfejl kan udryddes.
Som uafhængig konkurrencemyndighed håndhæver vi konkurrenceloven og griber ind, hvis en platform skulle misbruge sin dominerende stilling, eller hvis der er konkurrencebegrænsende aftaler mellem platformene eller deres brugere.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen håndhæver som uafhænigig konkurrencemyndighed desuden P2B-forordningen, som regulerer forholdet mellem digitale platforme og deres erhvervsbrugere.
Udgivelser
Afgørelser
Podcasts om digitale platforme
- Publikationsartikel: Prisalgoritmer og deres betydning for konkurrencen, 2021
- Publikationsartikel: Markedsføring på digitale platforme - Vejledende eller vildledende?, 2021
- Digitale platformes betydning for markederne, 2020
- P2B-forordningen - et overblik over de nye regler, 2020
- Publikationsartikel: Digitale platformes indsamling af brugerdata, 2020
- Publikationsartikel: Digitale platforme - en introduktion, 2019
- Competition & Digitisation Conference - Five speeches from the conference held November 2019